امروز :
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷
::
7 ربيع أول 1440
::
Nov-15-2018

ایرانیوز

بازتاب آخرین اخبار ایران و جهان

( منابع : خبرگزاری ها و سایت های معتبر ) درباره ما - تماس با ما - Webmaster

جدیدترین عناوین گروه ها :

شرایط کشور طوری نیست که کج‌دار و مریز با آن برخورد کنیم/نظام بودجه‌ریزی مشکل نهادی دارد

شرایط کشور طوری نیست که کج‌دار و مریز با آن برخورد کنیم/نظام بودجه‌ریزی مشکل نهادی دارد

معاون وزیر اقتصاد، گفت‌: نتوانستیم به عنوان تیم کارشناسی به حاکمیت و تصمیم‌گیران بگوییم شرایط کشور طوری نیست که کج‌دار و مریز با آن برخورد کرد و نیاز به راهکارهای بهتر دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدحسین میرشجاعیان حسینی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز در بیست و هشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی در میزگرد تخصصی ساختار مالی دولت و ثبات پولی و مالی اظهار داشت: ام‌الامراض اقتصاد ایران در بودجه خود را متجلی می‌کند. ممکن است این موضوع ریشه نهادی داشته باشد و از وعده‌های انتخاباتی دولت‌ها منشأ بشود که در نهایت انعکاس آن در بودجه متبلور خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد به بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: منابع عمومی مصوبه بودجه 386 هزار میلیارد تومان است و از این میزان اعتبارات هزینه‌ای 293 هزار میلیارد تومان بوده و 62 هزار میلیارد تومان نیز به طرح‌های عمرانی اختصاص دارد. زمانی که دولت‌ها دچار مشکل می‌شوند، معمولا اعتبارات عمرانی را می‌خورند.

میرشجاعیان با بیان اینکه بخش‌هایی از  بودجه جاری دارای چسبندگی است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌ها و گرایش‌ دولت‌ها نمی‌توان خیلی با این بخش کلنجار رفت.

وی 4 سرفصل بودجه جاری را تشریح کرد و گفت: برای کاهش این سرفصل‌ها هزینه‌های اجتماعی و سیاسی لحاظ می‌شود، 1- جبران خدمات کارکنان و بازنشستگان و عیدی اولین سرفصل است و 204 هزار میلیارد تومان از بودجه جاری را به خود اختصاص می‌دهد، 2- پرداخت یارانه نقدی که انعکاس اجتماعی دارد و حدود 8 هزار میلیارد تومان بوده و 3 درصد اعتبارات هزینه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد سومین سرفصل را پرداخت سود اوراق مالی دانست و گفت: دولت در این زمینه بدهی ایجاد کرده و باید آن را پرداخت کند. از سال 92 تا 92، 21 هزار میلیارد تومان اوراق و صکوک منتشر شد و 7 هزار میلیارد تومان سود اوراق پیش‌بینی شده است. چهارمین عامل هزینه نظام سلامت است که خاص عمومی و اجتماعی بوده که از اعتبار 54 هزار میلیارد تومانی این بخش 13 هزار میلیارد تومان آن چسبندگی دارد.

معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: مجموع این 4 سرفصل 232 هزار میلیارد تومان می‌شود که 79 درصد اعتبارات هزینه‌ای بوده و دارای چسبندگی است، یعنی کاهش آن سخت یا غیرممکن یا همراه با هزینه‌های شدید اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی طراز بودجه به هم می‌خورد دولت‌ها از اوراق بدهی،‌ استقراض از بانک مرکزی استفاده می‌کنند، یادآور شد: در غیر اینصورت به سراغ منابع بانکی می‌روند، سال 95، بدهی دولت به بانک مرکزی 162 هزار میلیارد تومان بوده است، اگر آن را به مانده تسهیلات اعطایی نظام بانکی تقسیم کنیم، 15 درصد بوده و اگر به کل دارایی سیستم بانکی تقسیم شود 6.8 درصد خواهد بود.

میرشجاعیان به ایجاد مرکز بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد طبق قانون رفع موانع تولید پرداخت و خاطرنشان کرد: کار اول احصاء بدهی‌ها بود که برای اولین بار صورت می‌گرفت، آنچه که جمع‌آوری شده جمع بدهی‌های صریح و قطعی است که هر سه ماه گزارش آن منتشر می‌شود اصرار زیادی وجود دارد که ارقام گزارش از حالت محرمانه خارج شود و در این رابطه با معاون اول رئیس‌جمهور مکاتبه شده در هیأت وزیران طرح شود و وضعیت بدهی‌های دولت از حالت محرمانگی خارج شود و حتماً باید این کار رخ دهد، باید حد و ابعاد آن در افکار عمومی سهم شود.

به گفته وی، یکی از مباحث مهم در دنیا راجع به بدهی‌ها وضعیت پایداری آنها بوده و برای شاخص پایداری در دنیا سه شاخص وجود دارد که شامل انبار بدهی،‌ اصل و فرع بدهی و نیاز به تأمین مالی ناخالص بدهی است.

میرشجاعیان تحقق کامل بودجه 97 و رشد اقتصادی 8 درصدی را خوشبینانه دانست و گفت: نتوانستیم به عنوان تیم کارشناسی اقتصادی به حاکمیت و تصمیم‌گیران بگوییم، شرایط کشور طوری نیست که کج‌دار و مریز با آن برخورد کرد و نیاز به راهکارهای بهتر از شرایط موجود دارد و تا زمانی که از بالا اجرایی نشود، وضعیت ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: اینکه بودجه‌ریزی در یک نهاد دیگر (سازمان برنامه و بودجه) پرداخت‌های بودجه در جای دیگر (خزانه‌داری)  و بدهی‌دولت در مرکز دیگر (وزارت اقتصاد) انجام می‌شود، مشکل نهادی است؛ بنابر این باید نظم در بازار مالی اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه ابزار بدهی یکی از بهترین ابزارها است، تصریح کرد: اگر از این ابزار برای طرح‌های عمرانی استفاده شود خوب است، اما وقتی از آن برای بودجه جاری استفاده می‌کنیم، این می‌شود که همه امروز می‌نالیم و اینکه آیندگان را مقروض کردیم؛ بنابر این باید از ابزار بدهی درست استفاده شود.

انتهای پیام/ب

مشاهده نظرات

منبع : خبرگزاری فارس

فیلم های اقتصادی